Prostor 1/2013, Ita Heinze-Greenberg , Richard Biegel Erich Mendelsohn … ze života str. 42–46
Prostor 1/2013, Ita Heinze-Greenberg , Richard Biegel Erich Mendelsohn … ze života str. 42–46
Prostor 1/2013, Ita Heinze-Greenberg , Richard Biegel Erich Mendelsohn … ze života str. 42–46Prostor 1/2013, Ita Heinze-Greenberg , Richard Biegel Erich Mendelsohn … ze života str. 42–46
Recenze – Richard Biegel:
Není těžké napsat knihu o architektech pro architekty, stejně jako není složité napsat povrchní knihu o jakémkoli odborném tématu, držíme-li se předem dobře známých schémat a klišé. To nejtěžší je napsat odbornou knihu pro čtenáře, kter ý se s daným oborem či tématem setkal jen okrajově nebo náhodou. Když se to podaří, může se pro mnohé taková kniha stát nečekanou branou do zcela nového světa, který se před udiveným čtenářem náhle otevírá ve své cel istvosti , se všemi barvami, otázkami , záhadami i vůněmi. Kniha Ity Heinze -Greenbergové je nazvaná jednoduše, až nenápadně: Erich Mendelsohn … ze života. Laskavý název jakoby sliboval drobné črty, historky či střípky, v nichž čtenář nalezne čtivý portrét architekta, lehce zasazený do dobových reálií a atmosféry. Po prvních několika stránkách však čtenář překvapivě zjistí , že skromná a rozsahem nevelká knížka nabízí mnohem víc. Její jazyk je čtivý a vstřícný: o to snadněji a možná i nepozorovaněji však čtenáře zavede k jádru věci a ke kořenům dramatu, které se jako nízké a těžké olovnaté nebe nad Mendelsohnovým životem v tehdejší Evropě neustále hrozivě vznáší. Jeho vnitřní i vnější zápas o architektur u se odehrává na pozadí zrychlených středoevropských dějin, které z architekta nakonec učinily cestovatele proti své vůli. Namísto přísné dějinné fatality, která by se pro mnohé autory mohla snadno stát jedinou osou Mendelsohnova života, však kniha ukazuje i obraz úplně jiný: každá etapa je pro něj novým začátkem, který zároveň navazuje na jeho předchozí úvahy, realizace a životní postoje. Svou roli hraje i rodinná linie příběhu, která zde není nadbytečným literárním lákadlem, ale klíčem k mnoha situacím a zvratům.
Itě Heinze-Greenbergové se podařilo napsat knihu, která dokáže otevřít mimořádně složité a důležité téma ve vší jeho plast icitě i složitosti. S nečekanou lehkostí klade nejzávažnější otázky, aby na ně dala odpověď vlastním Mendelsohnovým životem i architekturou. Pozoruhodně plastickým způsobem otevírá barvitý svět architektury, který v čtenář i rezonuje i poté, co dočetl poslední stránku. Čtivě napsaná kniha je však zároveň vysoce odborným textem, který staví Mendelsohnovo dílo do nového a mnohdy nečekaného světla. Obsáhlý poznámkový aparát i bohatý seznam literatury jsou nejen skvělým základem pro další bádání, ale i důkazem, že text knihy je pevně zakotven v aktuálních znalostech Mendelsohnova díla a je více než důstojným výsledkem dlouhodobého autorčina bádání.
Richard Biegel, Ústav pro dějiny umění FF UK
Recenze – Richard Biegel:
To write a book about architects and for architects is almost as difficult as to write a shallow book on any special subject providing we stick to familiar schemes and clichés. The most difficult thing is to write a specialized book for a reader who has encountered the given discipline or subject only peripherally or at random. Such a book can, at its best, become an unexpected gateway to a totally new world suddenly opening before an amazed reader in its wholeness, with all the colours, questions, mysteries and scents.
Ita Heinze-Greenberg’s book has a simple, in fact even unobtrusive title: Erich Mendelsohn … From Life. The amiable title seems to promise sketches, stories, or fragments offering an enjoyable portrait of the architect in period background and atmosphere. However, after the first couple of pages, the surprised reader learns that a modest and rather short book offers much more. Its language is readable and responsive, which makes much easier and maybe even more furtive the way to the heart of the matter and the essence of the drama, hanging ominously like lead-heavy sky over Mendelsohn’s life in Europe of that time. Both his inward and outward struggle for architecture is taking place against the backdrop of accelerated Middle European history that, in the end, turned the architect into a traveller against his will. Instead of strict historical fatality that could easily, for many authors, become the only theme of Mendelsohn’s life, the book presents an utterly different picture: each stage is a new beginning for him – a follow-up to his earlier contemplations, executed work and mental attitude. Family line of the story plays an important part here, too, not being a surplus literary temptation, but a key to many a situation and turn of events.
Ita Heinze-Greenberg succeeded in writing a book that contrives to open an exceptionally knotty and important subject in all its plasticity and complexity. The unprecedented ease with which she poses the most weighty questions and answers them via Mendelsohn’s own life and architecture is stunning. In a remarkably vivid way she opens the world of architecture, reverberating in readers long after they have finished the last page. The readably written book has, at the same time, the quality of highly specialized text that illuminates Mendelsohn’s work from new and often a surprise angle. Both comprehensive annotations and extensive list of literature are not only a brilliant ground for further research work, but also an evidence that the text of the book is firmly embedded in topical knowledge of Mendelsohn’s work and that it is more than respectable outcome of the author’s long-lasting research work.
PhDr. Richard Biegel, Ph.D.
Institute of Art History,
Faculty of Arts, Charles University in Prague
Recenze – Richard Biegel:
Für Architekten ein Buch über Architekten zu schreiben, ist nicht schwer, auch ein eher oberflächliches Sachbuch nach geläufigen Mustern und Schemata zu verfassen dürfte kaum ein Problem sein. Ein tatsächliches Fachbuch für einen Leser, der das betreffende Thema nur am Rande oder nur zufällig kennt, hingegen ist eine wahre Kunst. Wo sie gelingt, öffnet sich unerwartet das Tor zu einer ganz neuen Welt, die sich vor den erstaunten Lesern in ihrer Ganzheit, in all ihren Farben, Fragen und Düften entfaltet.
Der Titel des von Ita Heinze-Greenberg verfassten Buches ist schlicht, ja geradezu unauffällig: Erich Mendelsohn… Biografisches.Ein liebevoller Titel, hinter dem sich eher kleine Skizzen, Anekdoten oder Momentaufnahmen zu verbergen scheinen, die ein gut lesbares Porträt des Architekten entwerfen, mit leichter Hand eingefügt in den zeitgenössischen Kontext, in die Atmosphäre von damals. Nach den ersten Seiten jedoch stellt der Leser überrascht fest, dass das bescheidene, eher schmale Buch weitaus mehr bietet, als man vermuten würde. Seine Sprache fesselt, kommt dem Leser entgegen: um ihn desto müheloser und wohl auch unmerklicher zum Kern der Sache zu führen, zu den Urgründen eines Dramas, das sich im damaligen Europa als stete Bedrohung über Mendelsohns Leben spannen sollte wie ein lastender bleierner Himmel. Sein inneres und äußeres Ringen um die Architektur spielt sich vor dem Hintergrund der sich beschleunigenden Ereignisse in Mitteleuropa ab; sie machen aus dem Architekten einen Reisenden wider eigenen Willen. Statt der strengen historischen Fatalität, die für viele Autoren vielleicht die einzige Achse in Mendelsohns Leben geblieben wäre, zeichnet Heinze-Greenberg noch ein ganz anderes Bild: jede Lebensetappe ist für Mendelsohn stets auch ein Neubeginn, der freilich an frühere Überlegungen, Projekte und Lebensentwürfe anknüpft. Auch die Familiengeschichte spielt hier hinein; sie ist keineswegs nur von letztendlich verzichtbarem literarischem Reiz, sondern liefert den Schlüssel zum Verständnis vieler Situationen und Umschwünge.
Ita Heinze-Greenberg ist es gelungen, das wichtige und außerordentlich komplexe Thema höchst plastisch und ohne Vereinfachung vor Augen zu führen. Mit bemerkenswerter Leichtigkeit wirft sie die wesentlichen Fragen auf, um allein aus Mendelsohns Leben und seiner Architektur heraus eine Antwort zu finden. Verblüffend anschaulich eröffnet sie dem Leser den Weg in die facettenreiche Welt der Architektur, die auch dann noch in ihm weiterschwingen wird, wenn er die letzte Seite beendet hat.
Die sehr offen und eingängig geschriebene Monographie ist zugleich Fachliteratur auf hohem Niveau und beleuchtet Mendelsohns Werk neu und oft überraschend. Der ausführliche Anmerkungsteil und das umfangreiche Literaturverzeichnis bieten nicht nur eine hervorragende Grundlage für jede weitere wissenschaftliche Beschäftigung mit dieser Thematik, sondern sind ebenso Beweis dafür, dass das Buch in der aktuellen Mendelsohn-Forschungsstand bestens verankert ist und die langjährigen Arbeiten der Autorin mehr als würdig krönt.
Richard Biegel
Institut für Geschichte und Kunst der Philosophischen Fakultät der Karlsuniversität Prag
Recenze – Richard Biegel:
Není těžké napsat knihu o architektech pro architekty, stejně jako není složité napsat povrchní knihu o jakémkoli odborném tématu, držíme-li se předem dobře známých schémat a klišé. To nejtěžší je napsat odbornou knihu pro čtenáře, kter ý se s daným oborem či tématem setkal jen okrajově nebo náhodou. Když se to podaří, může se pro mnohé taková kniha stát nečekanou branou do zcela nového světa, který se před udiveným čtenářem náhle otevírá ve své cel istvosti , se všemi barvami, otázkami , záhadami i vůněmi. Kniha Ity Heinze -Greenbergové je nazvaná jednoduše, až nenápadně: Erich Mendelsohn … ze života. Laskavý název jakoby sliboval drobné črty, historky či střípky, v nichž čtenář nalezne čtivý portrét architekta, lehce zasazený do dobových reálií a atmosféry. Po prvních několika stránkách však čtenář překvapivě zjistí , že skromná a rozsahem nevelká knížka nabízí mnohem víc. Její jazyk je čtivý a vstřícný: o to snadněji a možná i nepozorovaněji však čtenáře zavede k jádru věci a ke kořenům dramatu, které se jako nízké a těžké olovnaté nebe nad Mendelsohnovým životem v tehdejší Evropě neustále hrozivě vznáší. Jeho vnitřní i vnější zápas o architektur u se odehrává na pozadí zrychlených středoevropských dějin, které z architekta nakonec učinily cestovatele proti své vůli. Namísto přísné dějinné fatality, která by se pro mnohé autory mohla snadno stát jedinou osou Mendelsohnova života, však kniha ukazuje i obraz úplně jiný: každá etapa je pro něj novým začátkem, který zároveň navazuje na jeho předchozí úvahy, realizace a životní postoje. Svou roli hraje i rodinná linie příběhu, která zde není nadbytečným literárním lákadlem, ale klíčem k mnoha situacím a zvratům.
Itě Heinze-Greenbergové se podařilo napsat knihu, která dokáže otevřít mimořádně složité a důležité téma ve vší jeho plast icitě i složitosti. S nečekanou lehkostí klade nejzávažnější otázky, aby na ně dala odpověď vlastním Mendelsohnovým životem i architekturou. Pozoruhodně plastickým způsobem otevírá barvitý svět architektury, který v čtenář i rezonuje i poté, co dočetl poslední stránku. Čtivě napsaná kniha je však zároveň vysoce odborným textem, který staví Mendelsohnovo dílo do nového a mnohdy nečekaného světla. Obsáhlý poznámkový aparát i bohatý seznam literatury jsou nejen skvělým základem pro další bádání, ale i důkazem, že text knihy je pevně zakotven v aktuálních znalostech Mendelsohnova díla a je více než důstojným výsledkem dlouhodobého autorčina bádání.
Richard Biegel, Ústav pro dějiny umění FF UK